Hajdúszoboszlói Tagintézmény
Elérhetőség
Cím: 4200 Hajdúszoboszló, Bányász utca 37.
Telefon: 52/494-995
Mobil: 0630-8770569, 0620-2349152
E-mail: pedszakszhszob@hbmpsz.edu.hu
Nádudvari Telephely
Cím: 4181 Nádudvar, Fő út 88.
Mobil: 0630-4481593
E-mail: pedszaksznadudvar@hbmpsz.edu.hu
Hírek
Egymástól tanulva – Szakmai eszmecsere a logopédia jegyében

Áprilisban egy inspiráló és tartalmas szakmai megbeszélésen vettek részt a Hajdú-Bihar Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Hajdúszoboszlói Tagintézmény logopédusai, ahol lehetőség nyílt a tapasztalatok megosztására és új eszközök megismerésére.
A találkozó egyik kiemelkedő momentuma volt Maczkó Tímea logopédus saját készítésű fejlesztőeszközeinek bemutatása, amelyeket a mindennapi logopédiai munkája során használ. Az eszközök kreatívak és praktikusak, jól illeszkednek a logopédiai terápiás munkába. A bemutató során számos ötletet meríthettünk a különböző anyagok és technikák felhasználásához, amelyek könnyen adaptálhatók a saját gyakorlatunkba is. A bemutatás lehetőséget nyújtott a közös ötletelésre, tapasztalatcserére.
Ezt követte Tar Boglárka és Horváth-Bobik Réka logopédusok számoltak be egy közelmúltban tartott logopédiai témájú előadáson és egy workshopon szerzett tapasztalataikról. Az előadások során a nyelvlökéses nyelés terápiával kapcsolatban szerzett új ismereteiket, élményeiket, az újonnan megismert módszertani ötleteket, valamint a hallott és látott gyakorlati tanácsokat osztották meg.
A program Németh Edit logopédus által összeállított beszédészlelési feladatlap bemutatásával zárult. A feladatlapot a résztvevők megismerhették és szakmai szempontból megvitatták annak alkalmazási lehetőségeit. A szakemberek nagy érdeklődéssel fogadták az összeállított feladatokat, hiszen a logopédiai terápiák elengedhetetlen részét képezi a beszédészlelés és beszédértés fejlesztése.
A szakmai délután kiváló alkalom volt a tapasztalatok megosztására, egymás inspirálására, valamint a szakmai közösség erősítésére. Öröm volt látni, hogy mennyi kreativitás, elhivatottság és tudás rejlik a kollégák munkájában – és hogy mennyit tanulhatunk egymástól. Az együtt töltött idő remek alkalmat adott a közös gondolkodásra, új ötletek gyűjtésére, és megerősítette a közös célokat a gyermekek nyelvi fejlődésének támogatásában.


A játékokat készítette: Maczkó Tímea logopédus, gyógypedagógus
Horváth-Bobik Réka
logopédus
Szakmaközi egyeztetés a múzeumban
2025. 04. 03-án a Bocskai István Múzeumban került sor egy szakmai megbeszélésre, amelyen szakszolgálatunk öt munkatársa vett részt. A találkozón megkezdtük a közös gondolkodást és tervezést annak érdekében, hogy a múzeum kiállításai a jövőben a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek számára is elérhetővé és befogadhatóvá váljanak.
Az egyeztetés jó hangulatban zajlott, a résztvevők mindkét oldalról produktívnak és hasznosnak ítélték meg a délelőttöt. A megbeszélés során több értékes ötlet is felmerült, és a felek egyetértettek abban, hogy a további együttműködés érdekében újabb találkozókra is sor kerül majd a közeljövőben.

Szakmai látogatás a Debreceni Javítóintézetben
2025. március 12-én a Hajdú-Bihar Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat által szervezett javítóintézetben tett látogatáson intézményünkből négy pszichológus és három gyógypedagógus vett részt.
Érkezésünk után a javítóintézet igazgatóhelyettese egy szakmai beszélgetésre invitált minket, ahol megismerhettük az intézmény működését, a helyi jellegzetességeket, szabályokat. Átfogó képet kaptunk a fogvatartottak szigorú napirendjéről, az ott folyó munka nehézségeiről. Ezt követően bepillantást nyerhettünk a délelőtti foglalkozások jellegzetességeibe, elveibe, illetve, hogy milyen lehetőségük van az ott élő fiataloknak tanulmányaik folytatására és különböző szakmák elsajátítására benttartózkodásuk során. Majd körbevezettek minket az intézményben, (így a többi helyiséget is megtekinthettük).
A látogatás során egyértelművé vált, hogy az ott végzett munka során nagyon fontos a kollégák közötti együttműködés és a szigorú szabályok betartása, ami nem csak a fogvatartottak részéről elvárás, hanem az ott dolgozók részéről is elengedhetetlen fontosságú. Ezek biztosítják ugyanis az épületben tartózkodók biztonságát, valamint az eredményes munkát.
Nagyon tanulságos és elgondolkodtató volt a délelőtt mindannyiunk számára. Köszönjük a lehetőséget és a szervezést!
Csendesné Palczert Csilla
gyógypedagógus

Logopédia Európai Napja
2025.03.05.
A Logopédia Európai Napját március 6-án az Európai Unió logopédusai 2004. óta ünneplik. A közel hetvenezer európai logopédussal 2008. óta Magyarország is együtt ünnepel, azért, hogy a logopédia világát közelebb hozzák a nyilvánossághoz.
A Hajdú-Bihar Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Hajdúszoboszlói Tagintézményében több, mint 40 szakember ünnepelte ezt a napot.
2025. március 5-én vendég előadónk Rohár Alexandra volt, aki az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar tanársegédje, a Fejér Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat logopédusa, a Feleselő kiadvány társszerzője és a Feleselő Plusz program kidolgozója.
Az előadó mesélt a kiadványok megalkotásáról, az ő sajátos elképzeléseiről. Napjainkban különösen fontos a gyermekek komplex nyelvi fejlesztése, hiszen a megfelelő nyelvi készségek alapozzák meg a tanulás és a kommunikáció későbbi sikerességét. A megjelent szakemberek megismerkedhettek a Feleselő és Feleselő plusz kiadványok, elméleti hátterével, felépítésével és felhasználási lehetőségeivel, a feladatok és ötletek alkalmazási módjaival. Az előadó elmesélte, hogy kutatási eredményeire támaszkodva, egy olyan program kidolgozását valósította meg, amely akár középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekek esetében is alkalmazható.
A szerkesztők kitűzött célja volt, hogy a feladatok segítséget nyújtsanak az óvodapedagógusoknak, tanítóknak és más szakembereknek, valamint hogy könnyen beilleszthetők legyenek a mindennapokba.
Köszönjük a szervezést Soós Csillának, a Logopédia Munkacsoportunk vezetőjének.
Horváth-Bobik Réka
logopédus

Látogatás a budapesti Mesemúzeumban

2024.12.12-én a szakszolgálatunktól 5-en, 4 pszichológus és 1 gyógypedagógus, a Bocskai István Múzeummal való közös munka következő lépéseként meglátogattuk a Mesemúzeumot Budapesten.
A múzeum az 1. kerületben, a Vár alatt található, egy régi, tabáni házban. A Mesemúzeum ötlete Kányádi Sándortól, Kossuth-díjas költőnktől származik, ő közvetlenül a jelenlegi múzeumépület mellett lakott.
Ez egy nagyon kicsi épület, de rendkívül kreatívan maximálisan kihasználnak minden teret. A múzeum sokkal inkább emlékeztet egy játszóházra, esetleg mesés témában készült szabadulószobára, mintsem egy múzeumra. Amint belépünk, már a kapualjban egy meseleírással találkozunk a falakon, melyben a Mesemúzeum épületének történetét mesélik el. A kapualjból befelé haladva egy közösségi térbe érkezünk, ahol különféle múzeumpedagógiai foglalkozások valósulnak meg. Itt a gyerekek már olyan székeken ülhetnek, amelyben egy-egy mese részleteivel találkoznak, a múzeumlátogatás első feladataként ezeket a meserészleteket sorba is kell rendezniük. Emellett lehetőségük van egy-egy sarokban mesét hallgatni, animálni, mesekönyveket olvasni, nézegetni.
Ebből a közösségi térből egy pici szoba nyílik, amelynek a falán a különböző tündérmesék hősei vannak felfestve: boszorkány, sárkány, királyfi, ló, stb. Itt az a feladat, hogy rájöjjenek, vajon melyik mesefigura szavajárásai lehetnek különféle mondatok, például “Jó tett helyében jót várj!”
Ebből a szobából egy “erdő” nyílik, az erdő odvas fájában ki kell tapogatni, mit találnak, egy sárkánytojást ölelgethetnek, és különböző fűszerekből boszorkányfőzetet kotyvaszthatnak. Miután kiállták ezt a 3 próbát, a következő kis teremben megküzdenek a sárkánnyal, végül elfoglalják a királyi trónt, és hivatásos mesehősökként zárják a látogatást.
A Mesemúzeum a tündérmesék koncepciójára épül, éppen ezért nem is a tudás átadása a cél, hanem a tündérmesék mondanivalójának elsajátítása, például az olyan erények fontosságának megértése, mint a bátorság, titoktartás, barátság(osság), erő, logikus gondolkodás, stb.
A múzeum különleges abban is, hogy nem riadnak vissza az olyan látogatóktól, akik egy kicsit másabbak a megszokottól, például autisták. A múzeum számukra is elég ingerteli környezet, a foglalkozásvezetők pedig felkészültek a fogadásukra. Számukra külön menetlevél készült, hogy befogadhatóbbak legyenek a feladatok és azok mondanivalója.

Összességében felnőttként is nagyon izgalmas élmény volt, sokat tanulhattunk mind a mesékről, azok használatáról a pedagógiai munkában, illetve jó volt látni, hogy az átlagostól eltérő gyerekek számára is vannak lehetőségek, amik a fejlődésükhöz tehetnek. Köszönjük a Bocskai István Múzeumnak az invitálást, a lehetőséget!
Hajdúszoboszló, 2024.12.12.
Nagyné Szoboszlai Boglárka pszichológus