Menü Bezárás

Evés fókuszú ellátás

Az evés fókuszú ellátás olyan gyermekeknek és szüleiknek jelenthet támogatást, akiknek az etetéssel, evéssel kapcsolatban az életminőséget, általános közérzetet, családi létet zavaró, veszélyeztető állapottal kell szembenézniük. A csecsemő- és kisgyermekkorban jelentkező étkezési anomáliák előfordulási aránya nagyon magas, 20-30% közé tehető, melynek 1-5%-a kifejezetten súlyos. (Eddy és mtsai, 2015; Kerzner és mtsai, 2015 in JóLenni, etetési és evészavarok komplex korai terápiájának elméleti és gyakorlati alapjai-oktatási jegyzet, 2022).

„Jelentős etetési problémának tekintjük, ha az étkezés, szoptatás, vagy tápszeres etetés időben nagyon elnyúlik; ha fiatal csecsemőknél 2 hétnél tovább, idősebb gyermekeknél 1 hónapnál tovább tart az étel elutasítása; ha az étkezések gyakran félbeszakadnak, stresszesek; ha nem az életkornak megfelelő az önállóság az étkezésben; ha újabb állagok bevezetése sikertelen; ha figyelem elterelésre van szükség a táplálék bevitel növelésére; vagy ha nagyon beszűkül az elfogyasztott ételek repertoárja.” (Kerzner és mtsai, 2015 in JóLenni, etetési és evészavarok komplex korai terápiájának elméleti és gyakorlati alapjai-oktatási jegyzet, 2022). A felsorolásból kimaradt, de nagyon fontos, hogy organikus okból fennálló, fizikai traumából visszamaradt és egyéb pszichés problémák folytán kialakult étkezési zavarok esetén is érdemes evés fókuszú ellátásban gondolkodni.

Ezeknek az étkezéses anomáliáknak az előfordulási aránya lényegesen magasabb az eltérő fejlődésmenetű gyermekek körében, de úgy gondolom, hogy az ép intellektusú, normál fejlődésmenetű gyerekek és az eltérő fejlődésmenetű és /vagy intellektuális sérüléssel élő, akár súlyosan, halmozottan sérült gyerekek esetében is létjogosult lehet az evés fókuszú ellátás, helye van a komplex korai terápiában.

Az ellátás folyamata:

  • Konzultáció, adatfelvétel, a probléma leírása a szülő szemszögéből, evés fókuszú kérdőív felvétele: ezen az alkalmon csak a szülőnek kell részt vennie, nagyjából egy órát vesz igénybe.
  • Találkozás a gyermekkel, a gyermek és a szülő megfigyelése spontán játékhelyzetben, a szülői konzultáció alkalmával felvett kérdőív pontosítása, kiegészítése a tapasztaltakkal.
  • Étkezés megfigyelése a szülő által behozott étel felkínálásával: itt a terapeuta és a pszichológus kizárólag megfigyelő, hiszen a cél éppen az, hogy a lehető legobjektívebb képet kapjunk arról, hogyan zajlik egy étkezés a kisgyermek életében, hogyan viselkedik étkezési helyzetben a gyermek és hogyan a szülő (a próbaetetés rögzítése videóra a későbbi elemzés, teammunka megkönnyítéséhez).
  • Team megbeszélés, a kapott adatok elemzése, értékelése, javaslatok kidolgozása.
  • A szülő ellátása az első terápiás tanácsokkal, nagyjából egy hónap időtartamra, szükség esetén a megfelelő technikák szemléltetésével.
  • Egy hónap elteltével újabb étkezéses megfigyelés, ezúttal a terapeuta is aktív résztvevő, a kitűzött céloknak megfelelően kínálhat is ételt a gyermeknek, ekkor történik egyfajta visszaszűrés, ahol a kiinduló állapothoz képest történt elmozdulások rögzítésre kerülnek.
  • A szülőt ismét ellátjuk otthon végezhető fejlesztési feladatokkal.
  • A tanácsadások száma 1-5 alkalom a probléma súlyosságától függően, melyet szükség esetén a terápiába bekapcsolódó pszichológus kolléga konzultációi is kiegészíthetnek.
  • Lehetőség van csoportos terápiára is Play Picnic (közösségi térben történő evéses helyzet) formájában.

Az evés fókuszú ellátás eszközigénye: Felnőtt és gyermek méretű asztal, székek, etetőszék, étel melegítésére alkalmas mikrohullámú sütő, baba kanalak, tányérok, poharak, evőeszközök, papírtörlőkendő, nedves törlő, előkék, snackek (ropi, kuki, keksz), felület fertőtlenítő szer.

Deczkiné Mikecz Julianna
Gyógypedagógus