Nevelési tanácsadás
A nevelési tanácsadás egy gyűjtőfogalom: a kognitív fejlesztések és vizsgálatok mellett a pszichológiai ellátást is magában foglalja alapfeladatként. Összetett, sok tényezőből álló ellátási formát takar, azaz komplex mentálhigiénés tevékenység. Keretei között pszichológus és gyógypedagógus szakemberekeink team munkában végeznek diagnosztikus, konzultációs és terápiás munkát, melynek révén sokrétűen segítik a járásunkban élő gyermekek, fiatalok és családok harmonikus fejlődését és lelki egészségét.
Ebbe az alapfeladatba tartozik tehát:
- a gyermekek és családjaik pszichés és pedagógiai támogatása; terápiája
- a gyermekek, családok gyógypedagógiai megsegítése, fejlesztése; tanácsadás
- gyógypedagógiai és pszichológiai vizsgálatok lebonyolítása
Mivel ez egy összetett tevékenység, amely jellegében egyaránt kapcsolódik az oktatási, az egészségügyi és a szociális ellátás területéhez, szükség esetén koordinálunk is a három ágazat között.
Mivel a nevelési tanácsadás pszichológiai oldaláról külön menüpontban olvashatnak (link), a következőkben a nevelési tanácsadás gyógy- és fejlesztőpedagógiai ágát mutatjuk be.
GYÓGYPEDAGÓGIAI TEVÉKENYSÉGEINK részletes bemutatása:
- A tanköteles korú gyermekek preventív szűrése:
A szakszolgálat alapfeladatai közt fontos szerepe van a fejlesztésre szoruló gyermekek ellátása. Ez a munka a nevelési tanácsadásban az óvodai preventív szűréssel veszi kezdetét. Ennek során, a szülő írásos beleegyezését követően, minden tanköteles korú óvodás gyermek szűrését elvégezzük. Ez a vizsgálat a gyermekek tanuláshoz szükséges készségeit és képességeit méri fel: az észlelés területeit, a mozgásuk fejlettségét, figyelmüket, emlékezetüket számolási- és beszédkészségüket térképezzük fel, ezáltal megismerjük egyéni fejlődési szintjeiket. Ezekre alapozva tudjuk meghatározni, melyek a gyermek erős oldalai, és melyek azok, amikben még fejlődnie kell, hogy sikeres legyen az iskolakezdés idejére. A szűrés hozzásegít az egyéni fejlesztési tervek, lépések elkészítéséhez is.
Az eredményt egyéni, személyes konzultációs időpontokon beszéljük meg a szülőkkel, amikor a szükséges fejlesztéseket is megajánljuk. A szülő- és pedagóguskonzultációk hozzásegítenek a gyermek problémáinak jobb megértéséhez, az esetleges előítéletek leküzdéséhez is.
A preventív szűrések tehát májusban történnek, a kiszűrt gyermekek számára a fejlesztés pedig az azt követő tanév szeptemberében kezdődik. Ennek folyamán a tanuláshoz szükséges funkciókat erősítjük a gyermekeknél, spontán és örömteli tevékenységekbe (mozgásba, játékba) ágyazva. A fejlesztés menetét a normál fejlődés szakaszaira alapozzuk, figyelembe vesszük annak sorrendiségét. A fejlődési fázisokat ismételve egyes funkciókat meg tudunk erősíteni, szükség szerint újratanítani, korrigálva ezzel a rosszul rögzült képességeket. A fejlesztés alatt végig alapozunk a gyermek már meglévő erősségeire.
A pedagógusok és a szülők kérésére, a súlyosabb fejlődésbeli elmaradást mutató, speciális foglalkoztatást igénylő gyermekeket is megvizsgáljuk és szükség esetén a saját intézményükben, vagy szakszolgálatunk épületeiben látjuk el egyéni vagy kiscsoportos keretek között.
- Fejlesztéseink, gyógypedagógiai terápiáink részleteinek bemutatása:

Komplex képességfejlesztés:
Az olvasás, írás, számolás elsajátításához, szükséges részképességeket fejlesztjük azoknál a gyermekeknél, akiknél valamilyen veszélyt jelző tünet, vagy elakadás látható. Figyelmeztető tünet lehet az alábbi területeken mutatkozó elmaradás:
- Vizuális észlelés és emlékezet
- Auditív észlelés és emlékezet
- Térben, síkban való tájékozódás
- Saját testén való tájékozódás
- Figyelem-koncentráció
- Nagy és finommozgásban elmaradás
Diszlexia, diszkalkulia prevenció:
Azon óvodás korú gyermekek számára, akiknél – a szűrés, állapotmegismerés alapján – az olvasás-írási zavar veszélyeztetettsége feltételezhető, a fejlesztő foglalkozások során kiemelt figyelmet fordítunk a beszéd, hallási észlelés, téri és síkbeli tájékozódás és a ritmuskészség fejlesztésére.
Grafomotoros fejlesztés:
A fejlesztésre hozzánk járó óvodások és kisiskolások számára olyan foglalkozásokat építünk be a fejlesztés folyamatába, amely során a kézügyességet, szem-kéz koordinációt javítjuk. Célunk ezzel, hogy az írásmozgásokat megalapozzuk, például olyan gyermekeknél, akik nem szívesen rajzolnak, kerülik a ceruza, olló, és egyéb eszközök használatát.
Mozgásterápiák, fejlesztések:

Az eltérő, vagy megkésett mozgásfejlődés gyakran az idegrendszer éretlenségét jelzi, amely a későbbi tanulásnak komoly gátját jelentheti. Részletes állapotfelmérés után kezdjük el a gyermekek személyre szabott egyéni vagy kiscsoportos mozgásfejlesztését, amelyben a szenzomotoros funkciók érését elősegítő, mozgáskoordinációt megalapozó és erősítő gyakorlatok szerepelnek.
Szakszolgálatunknál Alapozó terápiát, Dinamikus Szenzoros Integrációs Terápiát (DSZIT), biztosítunk a gyermekek számára.
Intézményünkben gyógypedagógiai-fejlesztőpedagógiai munkacsoport működik, melynek vezetője Rőth Erika gyógypedagógus.
A bejelentkezés menete:
A nevelési tanácsadás keretében nyújtott ellátásokra a bejelentkezés személyesen, telefonon vagy emailben is lehetséges, a honlapunkon feltüntetett elérhetőségeinken. Szakembereink a hajdúszoboszlói járásba tartozó települések gyermekeinek ellátását végzik, részben a nevelési-oktatási intézményekben; részben ügyviteli helyünkön (Hajdúszoboszló) és telephelyünkön (Nádudvar).
Munkatársaink:
Hajdúszoboszlón: | |
RŐTH ERIKA | gyógypedagógus, munkacsoport vezető |
KARÁSZI-BENCSIK MARIANN | gyógypedagógus |
RÁKÓCZI-RÉTYI SZILVIA | gyógypedagógus |
BOBIK RÉKA | gyógypedagógus |
TAR BOGLÁRKA | gyógypedagógus |
CSENDESNÉ PALCZERT CSILLA | gyógypedagógus |
Nádudvaron: | |
GARAINÉ TÓTH ÉVA | gyógypedagógus |
TISZAI-NAGY RÉKA | gyógypedagógus |
ŐZNÉ CZAKÓ ÉVA | fejlesztőpedagógus |
Ebesen: | |
KARÁSZI-BENCSIK MARIANN | gyógypedagógus |
CHAMORRO-CARRERAS VIVIEN | gyógypedagógus |
Hajdúszováton: | |
RŐTH ERIKA | gyógypedagógus |
TAR BOGLÁRKA | gyógypedagógus |
Nagyhegyesen: | |
VERES VIVIEN | gyógypedagógus |
NEVELÉSI TANÁCSADÁS
Pszichológiai ellátás

A gyermek létét születése pillanatától kezdve az egészséges élettel együtt járó konfliktusok, krízisek kísérik. Ennek a normatív folyamatnak az eredményeként formálódik az emberi személyiség.
De mit tegyünk, amikor gondokat tapasztalunk a mindennapokban gyermekünk nevelésével, fejlődésével kapcsolatban? Amikor nehézséggel küzd a gyermek és a környezete is?
Az ilyen helyzetekben kezdetben azt is nehéz megítélni, hogy átmeneti nehézségről van szó, vagy valóban jogos-e az aggodalom? Vajon csak egy kis türelemre, odafigyelésre van szükség; vagy ennél széleskörűbb változtatások hozhatják meg a helyzet megoldását?
Szakembereink a kezdeti dilemmák átbeszélésétől kezdve kísérik végig a szülőket, családokat, hogy átsegítség őket ezeken a nehéz helyzeteken.
Gyakori problémák, amikben segíthetünk:
∙ étkezési, alvási problémák a gyermeknél
∙ bepisilés, bekakilás
∙ kapcsolatteremtési nehézségek
∙ önértékelési zavar, önbizalomhiány
∙ szorongás
∙ testvérféltékenység
∙ gátlásosság, indulatkitörések, tartós hangulati változás
∙ trauma és gyász feldolgozása
∙ figyelmi, koncentrációs gondok, iskolai alulteljesítés
∙ pszichoszomatikus tünetek: hasfájás, fejfájás
∙ iskolaérettség kérdései
∙ nevelési tanácsadás

Az ellátás menete:
Az ellátás kezdeti lépése a szülőkkel folytatott beszélgetés, melynek célja a hozott probléma, nehézség átbeszélése, a helyzet feltérképezése. A szülőkkel folytatott beszélgetés után a gyermek, fiatal személyiségének, érzelmi- értelmi állapotának megismerése következik. A pszichológiai állapotfelmérés elsősorban beszélgetést jelent, valamint a viselkedés megfigyelését (pl. játék során), rajzolást vagy feladatok megoldását, amelyek nagyon változatosak lehetnek a gyermek életókorának megfelelően (pl. mesélés képekről, kérdőív kitöltése, rejtvényszerű feladványok megoldása, személyiségtesztek, projektív eljárások, stb.)
Az állapotfelmérés szakaszának végén a pszichológus visszajelzést ad a szülőknek. Az állapotfelmérés tapasztalatai azt szolgálják, hogy meghatározzuk a megsegítés irányvonalát.
Előfordul, hogy néhány beszélgetés, konzultáció, pszichológiai tanácsadás már segít, hogy a család saját erőire támaszkodva megtalálja a megoldást. Máskor hosszabb együttműködésre, terápiára van szükség, amelynek során a pszichológus a gyermek, fiatal életkorának megfelelő játék és beszélgetés útján megpróbálja megérteni, hogy mi okozza a gyerek tüneteit és hozzásegíti a családot ahhoz, hogy megoldást találjanak. A terápiák során a gyermek érzelmi stabilitásának, alkalmazkodó- és teljesítőképességének növelésére, a szülő-gyermek kommunikáció és kötődés erősítésére törekszünk.
A pszichológus mindenkor titoktartási kötelezettség mellett dolgozik.
Az alkalmazott módszereink bemutatása:
Az esetek nagy számában a szülővel való konzultáció, a nevelési helyzetek átbeszélése, tanácsadás is elegendőnek mutatkozik a szülők támogatásához. Fontos, hogy bár tanácsadásnak hívjuk, ez mégsem azt jelenti, hogy konkrét útmutatást adunk. A tanácsadási folyamat lényege, hogy a legmegfelelőbb, egyéni megoldást maga az elakadt személy, család képes megtalálni. Mi a helyzet, az érzelmek és az elvárások tisztázásával a megoldás megtalálásáig vezető úton tudjuk a hozzánk fordulót kísérni.
Terápia során egyéni- vagy csoportos játékban, beszélgetésben alakulnak át a korábbi beállítódások, érzések, viselkedések újszerűbbekké, melyek aztán a gyermek mindennapi életében megerősítést nyerhetnek, beválásuk esetén megszilárdulnak. Gyakran a környezet tagjai (pl. család) összefogása, együttgondolkodása vagy tevékenykedése (családi konzultáció) vezet eredményre. Ezekben a folyamatokban a szakember szerepe az, hogy serkentse, kísérje a változás alakulását, együttműködjön a létrehozásában.
A terápiás folyamat kezdeti szakasza általában 5-6 ülésszámot igényel, de összességében ennél hosszabb, gyakran az egész tanévet átívelő kapcsolattartásra is van mód. Egy-egy terápiás ülés időtartama 45 perc. Az ülésszámok közötti eltelt idő a probléma függvényében változik, az egyéni terápiák esetében hetente/kéthetente, a családkonzultációk esetében 2-3 hetente találkozunk.
Az iskolai nehézségek, alkalmazkodási problémák rendezésébe szükség szerint, a gyermeket tanító pedagógust is bevonjuk. A sokféle tünetegyüttes kezelése gyakran többféle típusú feladatvégzést és komplex módszerek alkalmazását igénylik, ezért a szakszolgálatban dolgozó pszichológus, pedagógus, logopédus kollégák gyakran együttműködnek (team-munka) a prevenciós és intervenciós munkában.
Serdülőterápia, tinédzserkonzultáció is elérhető intézményünkben, mivel a serdülőkori nehézségek komoly következményekkel is járhatnak. A problémás serdülő nehezen ad betekintést a lelkivilágába, így gyakran észrevétlenül marad, mekkora nehézségekkel küzd. Máskor bűntudatot vagy félelmet kelthet a szülőkben kamasz gyermekük viselkedése, és olyan is előfordul, hogy az elbagatellizálás jelenségét tapasztaljuk (’majd csak kinövi a gyerek!’). A serdülők megsegítése speciális, 4 alkalmas serdülő konzultáció keretében történik intézményünkben. Sokszor elegendőnek bizonyul ez a néhány alkalom az elakadások rendezésére, a leválás és az önhatékonyság-érzés fokozására. Előfordulhat az is, hogy ez egy hosszabb terápia bevezető szakaszává válik.
Krízisinztervencióban jártas kollégáink egy feszült érzelmekkel teli, terhelt állapot, azaz a krízis esetén támogatják a hozzánk fordulókat. Ilyen állapot lehet egy családi veszteség, haláleset, válás, fenyegető és váratlan fordulat az élet során. Ezekben az esetekben a kliensekkel az első időszakban – szükség szerint - hetente többször is találkozhatnak pszichológusaink, majd a találkozások gyakorisága hétről hétre egyre csökken, míg a kliens visszanyeri lelki egyensúlyát. A krízis átélése önmagában nem betegség, de okozhat lelki megbetegedést, ha nem figyelünk rá eléggé.
Szükség esetén igyekszünk más ellátási területek munkájába is bekapcsolódni. Egy ilyen együttműködés talaján került kidolgozásra a Gyermek-kör elnevezésű programunk, amely programmal Intézményünk 2024. május 2-án elnyerte az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet. A program célja, hogy a korai fejlesztésben részesülő gyermekek szüleitkomplex módszerekkel tudjuk támogatni, segítsük a gyermekekkel foglalkozó szakembereket, intézményünk stabil kapcsolatot létesítsen a szakemberek és a szülők között. Célunk a kommunikációs csatorna építése, a szakmai tevékenységeket egymás számára láthatóvá tenni, a gyermekek szüleinek „edukálása”, a kora gyermekkori fejlődéssel, illetve a gyermekneveléssel, az ellátórendszerrel kapcsolatos ismeretek bővítése, a megfelelő szülői kompetencia és felelősségérzet erősítése.
Ennek érdekében a korai fejlesztésben részesülő gyermekek szülei, családjai számára átfogó ismeretek nyújtunk a gyermekek fejlődéséről, rizikó- és védőfaktorok befolyásoló szerepéről, a korai fejlődésről, a szakemberek és a fejlesztések lehetőségeiről. Támogatjuk a családokat a problémák leküzdésében. Segítséget nyújtunk az eltérő- és megkésett fejlődésmenet figyelemfelkeltő jeleinek felismerésében. Preventív szemléletű intervenciókat alkalmazunk a biztonságos korai kötődés megalapozására. A program csoportfoglalkozások és tudásmegosztó előadások formájában valósul meg. Igyekszünk segítséget nyújtani a szülőknek a teljes ellátórendszerben való eligazodásban, a továbbküldési, jelzési utak feltérképezésében, és a különféle ágazatokhoz, szakterületekhez tartozó szakemberek feladatainak átlátásában.
Hogyan és hol lehet igénybe venni a pszichológiai ellátást?
Illetékességi területünk alapján a hajdúszoboszlói, nádudvari, ebesi, nagyhegyesi és hajdúszováti lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező gyermekeket/fiatalokat; illetve a felsorolt települések állami fenntartású nevelési-oktatási intézményeibe tartozókat tudjuk fogadni. Bejelentkezni telefonon vagy személyesen lehetséges, a honlapon megadott elérhetőségeinken. Kollégáink közösen egyeztetett időpontban fogadják a klienseiket. Igyekszünk a várakozási időt minél rövidebbre csökkenteni.
Szülőknek szóló tematikus programjainkról honlapunkon és facebook oldalunkon is tájékoztatást adunk.
Intézményünkben pszichológiai munkacsoport működik, melynek vezetője Bertliné Palczert Melinda pszichológus.
Ki kezdeményezheti az ellátást?
Pszichológiai ellátás a szülő/törvényes képviselő vagy a fiatal saját kezdeményezésére kezdődhet, ez utóbbi esetben kizárólag szülői beleegyezés mellett.
Munkatársaink:
Hajdúszoboszlón: | |
SZMUTKÓ ANETT | klinikai szakpszichológus |
BERTLINÉ PALCZERT MELINDA IVETT | tanácsadó szakpszichológus |
SZOBOSZLAI BOGLÁRKA | pszichológus |
NAGY-PETŐ VIRÁG | tanácsadó szakpszichológus jelölt |
Nádudvaron: | |
VIGH-SMIDRÓCZKI ADRIENN | klinikai szakpszichológus |
Ebesen: | |
KOVÁCSNÉ PAPP LÍVIA | klinikai szakpszichológus |
Hajdúszováton: | |
NAGY-PETŐ VIRÁG | tanácsadó szakpszichológus jelölt |
Nagyhegyesen: | |
SZOBOSZLAI BOGLÁRKA | pszichológus |