Kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
Tehetséges gyermekről/tanulóról akkor beszélünk, amikor egy gyermek a kiváló képességeit és ötleteit valami olyan „produktumba” vagy teljesítménybe igyekszik fordítani, amely mind saját, mind környezete előre jutásához hozzájárul.
A köznevelési törvény értelmében kiemelten tehetséges tanuló „az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség.”
A tehetség megjelenési formái
Ha csak a legáltalánosabb kategóriákban gondolkodunk Gardner nyomán, akkor is megkülönböztetünk nyolc különböző képességterületet:
- nyelvi,
- logikai-matematikai,
- téri (vizuális),
- zenei,
- testi-mozgásos,
- intraperszonális (önelemző, gondolkodó),
- interperszonális (társas),
- természeti intelligenciát.
A valóságban ezeknek a kategóriáknak további változatai léteznek. Egy sokszínű, összetettségéből adódóan sérülékeny, kiteljesedését tekintve számos feltételhez kötött, igen ritka „jelenségről” van szó.
A tehetség kibontakozásához jó intellektuális képességek, kiváló, átlag feletti specifikus képességek, megfelelő érzelmi bázis, a kudarctűrés képessége, szociális érettség, kreativitás, motiváció- kitartás- szorgalom – mint adottságok és kedvező, támogató környezet együttes jelenléte szükséges!
Kétszeresen kivételes tanulók
Fontos tudni, hogy a kiemelkedő képességek nem minden esetben járnak együtt az iskolai sikerekkel. Vannak olyan kiegyenlítetlen képességprofillal vagy egyéb fejlődési sajátosságokkal rendelkező gyerekek, akik a kiemelkedő adottságok mellett más területen viszont képességdeficittel, részképességproblémával, érzelmi vagy alkalmazkodási nehézségekkel küzdenek, ami megnehezíti a tehetség megjelenését, pozitív értelmezését. Gyakori, hogy a tehetség felismerésének hiányában vagy annak kezdeti szakaszában ez utóbbi kategória több bonyodalmat hoz a gyermek és családja életébe, mint sikert.
A Pedagógiai Szakszolgálat tehetséggondozó tevékenysége
A Pedagógiai Szakszolgálat által végzett tehetséggondozó munka több partner (gyermek, szülő, intézmények, pedagógusok, edzők) egyidejű bevonásával igyekszik támogatni a gyerekeket.
A feladatellátási körünkbe tartozó kiemelten tehetséges gyermekek/tanulók gondozásának célja
- a tehetségek felismerése
- azonosítása,
- konzultáció a szülővel
- konzultáció a pedagógusokkal
- a tehetségterületnek megfelelő fejlesztő foglalkozások keresése, ajánlása
- ezzel párhuzamosan szakszolgálati eszközökkel való fejlesztése (önismereti érzékenyítés, kommunikáció fejlesztése, személyiségfejlesztés)
- pályázati és versenyeztetési lehetőségek felkutatása
- kapcsolattartás tehetséggondozó szervezetekkel, naprakész tájékoztatás biztosítása
Ennek megfelelően dolgoztuk ki azt az eljárásrendet, melyben mindezen szolgáltatásokat biztosítjuk a gyerekeknek.
Tehetségazonosítás, tehetséggondozás
Szakszolgálatunk tehetséggondozó koordinátorai csoportos tehetségazonosítást végeznek a járási általános iskolák ötödik évfolyamán. A gyerekek szűrése a megyei protokoll alapján alkalmazott diagnosztikai eszközök alkalmazásával történik (képesség-, kreativitás-, motiváció-tesztek, egyéb eszközös), melynek eredményéről tájékoztatást nyújtanak az érdeklődő szülőknek, illetve az intézménynek. A pedagógusokkal történő konzultáció egészíti ki az azonosítási folyamatot.
Tehetségkoordinátoraink szintén a járási iskolákban, a hatodik évfolyamon szervezik meg a tehetséggondozó, érzékenyítő önismereti foglalkozásokat, melyben minden gyermeket meghívnak, akik a tehetségazonosítás során valamilyen területen különleges/kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. A foglalkozások során intézményünk profiljának megfelelően az önismereti folyamatokat igyekszünk támogatni. A foglalkozásokat pszichológus végzettségű koordinátoraink tartják.
Emellett szakembereink egyéni konzultációt, tehetség-tanácsadást is biztosítanak azon szülők, pedagógusok számára, akik úgy érzik, hogy a lentiekben vázolt témában, nehézségekben érintettek, feltehetően tehetséges gyermeket nevelnek és ehhez iránymutatásra, segítségre lehet szükségük.
Bejelentkezés
Az ellátás önkéntes, mind egyéni, mind csoportos helyzetben a szülő kérésére vagy hozzájárulásával valósul meg.
Egyéni konzultációra bejelentkezni Szakszolgálatunk központi elérhetőségein lehet telefonon, emailen vagy személyesen. Emellett a csoportos azonosítási és gondozási folyamat során közvetlenül a tehetségkoordinátorok elérhetőségein is kérhető konzultációs időpont, melyet az azonosításkor eljuttatunk az érintett szülőknek.
Munkatársaink: | |
Nagy-Pető Virág | pszichológus |
Szabó Tünde | tanácsadó szakpszichológus |