KIP
Debrecen
Tehetséggondozás óvodáskorban táblajátékokon keresztül
Programleírás
A Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat kiemelt feladatának tekinti, hogy a gyermekeket a szükségleteiknek megfelelő ellátásban részesítse, csökkentse a fejlődési – képességbeli, magatartási, pszichés, szociális – diszfunkcióik előfordulását, ezáltal törekedve arra, hogy a súlyosabb zavarok kialakulását megakadályozza. Feladatunk azon gyermekek, tanulók szakellátásának biztosítása, akiknek egyéni állapota, fejlődésének egyéni jellemzői szükségessé teszik a különböző pedagógiai, pszichológiai fejlesztő, korrekciós, kompenzációs terápiás ellátást.
Ugyanakkor kiemelt feladatunk az esélyegyenlőség megteremtése érdekében a tehetségígéretek kibontakozásának megsegítése is. Ennek hatékony eszközévé válhat a táblajátékok alkalmazása a fejlesztési folyamatban.
A programunk saját fejlesztésű, melynek alapjául a K. Nagy Emese által kidolgozott Gondolkodásfejlesztés táblajátékkal című kiadványa és az általuk Hejőkeresztúron bevezetett gyakorlati program szolgált. A programunk sajátossága, hogy óvodáskorban kívánjuk a táblajátékokat, mint a tehetséges gyermekek fejlesztéséhez szükséges eszközt alkalmazni.
Ennél a korosztálynál viszont csak úgy lehetünk sikeresek, ha nagy hangsúlyt fektetünk a játékok játszásához szükséges előzetes ismeretek és fogalmak feltárására, szükség esetén megtanítására! Ilyen fogalmak például a függőleges, vízszintes, átló, a becslés, stratégia, de a számfogalom is.
Az óvodáskorú gyermekek fejlesztéséhez a játékokon keresztül vezet az út. A játék közben fejlődik kreativitásuk, kognitív funkciójuk (érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet), problémamegoldó képességük, matematikai készségeik, hallás utáni emlékezetük és nem utolsó sorban a szociális érzékenységük, és érzelmi intelligenciájuk.
A programunkkal a gyermekek logikai képességeinek korai fejlesztésével elősegítjük, hogy a későbbiekben az iskolai pályafutásuk során a logikus gondolkodást igénylő tantárgyakban sikeresebben teljesítsenek, ezáltal csökkenthetjük az iskolai lemorzsolódásukat is.
A programunkat kísérleti jelleggel a 2017-es tanévben indítottuk el először néhány óvodában. Az indítás előtt részt vettünk egy továbbképzésen, ahol megismerkedhettünk a játékokkal, azok hasznosságával, alkalmazhatóságával az általános iskolai kereteken belül.
A programot 37 hétre terveztük, mely idő alatt 10 játékot tanítunk a gyermekeknek. Egy-egy játékkal, 4-4 alkalommal foglalkozunk.
Ezek a következők:
- Reversi vagy Othello

- Halma


- Amőba

- Quarto

- Szoliter


- Dobókocka játék: Kockázat

- Tőtikék


- Pylos

- Malom játékok


- Blocus

A csoportokat átlagosan 4 fősre szerveztük. Ettől nagyobb létszám esetén már nem tudtuk volna a játékokat átlátni, irányítani. A csoportokba az óvónők ajánlása és a szülői kérelmek alapján az esélyegyenlőség biztosításával kerülhettek be a gyermekek. Tanév elején egy megfigyelő lapot töltenek ki azokról a gyerekekről, akiket javasolnak a programba, melyen a gyerekek kiemelt, a játékokhoz szükséges képességeit írják le.
A bázisintézményi feladatok ellátásához rendelkezünk megfelelő személyi és tárgyi feltételekkel: 8 fő fejlesztő pedagógussal, vásárolt és sok saját készítésű játékkal, eszközzel. Rendelkezünk az igényes műhelyfoglalkozásokhoz és bemutatókhoz szükséges projektorral, vetítő állvánnyal, a játékok elkészítéséhez szükséges alapanyagokkal.
A jógyakorlatot bevezetni kívánó intézmények számára a következő lehetőségeket tudjuk felajánlani:
- Előadások, bemutató foglalkozások szervezése
- Több alkalmas műhelyfoglalkozások vezetése, mely képessé teheti a résztvevőket az eszközök célcsoportra szóló adekvát használatára. A műhelyfoglalkozásokon lehetőségük nyílik:
- saját élmény szerzésére, a játékok kipróbálására
- a szükséges játékok sajátkezű elkészítésére
- ötleteket adunk arra, hogy a játékok, mint eszközök hogyan alkalmazhatóak a fejlesztő munkánk során, és hogy milyen képességterületek fejlesztését szolgálhatják.