Nevelési Tanácsadás Munkaközösség
Vezetője: Négyessiné Marján Éva
fejlesztőpedagógus
A nevelési tanácsadás feladatai
– segítségnyújtás a gyermek óvodai neveléséhez, a tanuló iskolai neveléséhez és oktatásához, ha a gyermek, a tanuló egyéni adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődésének üteme indokolja;
– az intézmény vagy a szülő megkeresésére pedagógiai, pszichológiai támogatás, fejlesztés, pszichoterápiás gondozás nyújtása a gyermeknek, a tanulónak a szülő bevonásával;
– a pedagógus nevelő és oktató munkájának pedagógiai és pszichológiai támogatása, segítése
Milyen jellegű problémával fordulhatnak hozzánk?
– megkésett beszéd-és mozgásfejlődés
– eltérő ütemű képességfejlődés kisgyermekkorban vagy óvodás korban
(nem szeret rajzolni, nem érdeklődik a számosság iránt, nehezen tanul verseket, mondókákat, nem érdekli a puzzle stb.)
– a gyermek, a kamasz, a fiatal felnőtt korábban rá jellemző viselkedése, hangulata a környezete számára látható módon megváltozik
– magatartási, beilleszkedési problémák
(gyakoriak az iskolai konfliktusai, agresszív, vagy ő az elszenvedője mások agresszív viselkedésének, a szabályokat nem tartja be, az óra menetét zavarja, nehezen alakít ki kapcsolatot, nincsenek barátai, visszahúzódó, mások agressziójának elszenvedője)
– nyugtalan viselkedés
(szétszórt, feszült, túlmozgásos, figyelmetlen, könnyen felcsattan, ingerlékeny)
– megváltozott családi-élethelyzetek
(válás, költözés, a szülő új párra talál, haláleset, testvér születése)
– kamaszkori nehézségek
– szorongások
(fél az iskolai dolgozatoktól, felelésektől, rágja a körmét, bepisil éjszaka vagy nappal, visszatartja a székletét, álmatlansággal küzd, gyakori rémálmai vannak, dadog, vagy nem beszél, tickel)
– teljesítménye a korábbiakhoz viszonyítva leromlik
(figyelmi, koncentrációs nehézségek, érdeklődés csökkenése, hiánya)
– nevelési problémák
(csúnya beszéd, feleselés, hiszti, dac)
– olyan testi betegségektől szenved, melynek hátterében szervi ok orvosi kivizsgálást követően nem fedezhető fel
(hasfájás, fejfájás, szédülés stb.)
– nehezen szokik be az óvodába/iskolába
(sokat sír, nehezen szakad el a szülőktől)
– képességfeltárás
– iskolai alulteljesítés
(a képességei alapján elvárt szinttől elmarad az iskolai teljesítménye)
Milyen módszerekkel segítenek a szakemberek?
A leggyakoribb pszichológiai módszerek:
– egyéni terápiák
(játékterápia[u1] , integrált szemléletű terápia, viselkedés- és kognitív terápia, autogén tréning)
– csoportterápiák, csoportos foglalkozások
(serdülő önismereti csoport[u2] , relaxációs csoport, szülőcsoport, figyelemfejlesztő csopo[u3] rt, tanulásmódszertani csoport, szocializációs csoport, szorongást oldó csoport, személyiségfejlesztő csoport)
– családterápia
– konzultáció, tanácsadás szülőknek és pedagógusoknak
A leggyakoribb pedagógiai módszerek:
– egyéni és csoportos mozgásterápiák
(tervezett szenzomotoros [u4] tréning – TSMT, Ayres terápia)
– általános képességfejlesztés
– iskola-előkészítő foglalkozások
– írás, olvasás, számolási képességek fejlesztése
(diszlexia prevenció és reedukáció a Meixner- módszer [u5] alapján)
– grafomotoros fejlesztés
– konzultáció, tanácsadás szülőknek és pedagógusoknak
Kik vehetik igénybe szolgáltatásainkat?
Segítségünket a szülő bármikor kérheti. Az ellátás/tanácsadás történhet a 16. évet betöltő serdülő kérésére, illetve a pedagógus, a gyermek-, ifjúság- és családvédelmi, az egészségügyi szolgáltatásban dolgozó szakemberek javaslatára is.
A szülők a 0-3 éves korú gyermekeikkel kapcsolatban szülőtanácsadásra jelentkezhetnek.
Ellátást 3 éves kortól egészen a középfokú, nappali rendszerű oktatásban részesülő tanuló fiatalok számára biztosítunk.
A problémák megoldásán a szülőkkel szorosan együttműködve, az adatvédelmi és titoktartási kötelezettségünk szem előtt tartásával dolgozunk.
Hogyan vehetők igénybe szolgáltatásaink?
Az intézmény szolgáltatásait – konzultáció, vizsgálat, fejlesztés, terápia – a szülő vagy a 16. évet betöltő serdülő személyesen[u6] vagy telefonon keresztül, az intézmények pedig az erre rendszeresített formanyomtatványon[u7] kérhetik.
A behívás előjegyzés alapján történik. Az első alkalom időpontjáról levélben vagy telefonon értesíti a szakszolgálat a szülőt és/vagy az illetékes intézményt.
Hová forduljanak?
Igényükkel a gyermek/tanuló lakóhelye vagy tartózkodási helye, illetve a gyermek/tanuló nevelési-oktatási intézménye szerint illetékes tagintézményünket kereshetik meg, melyről főoldalunkon[u8] tájékozódhat.
Az intézmény működési rendje
A Hajdú-Bihar Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Nevelési Tanácsadás tevékenységeit folyamatos nyitva tartás mellett végzi.
Hétfő csütörtök: 8:00-16:30
Péntek: 8:00-14:00
Bibliográfia bővebben…
Bibliográfia
Deákné B. Katalin Óvodások tankönyve II. Nagycsoportos óvodások részére
Deák és Társa Kiadó
Színezd ki… és rajzolj Te is (íráskészséget fejlesztő feladatlap gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek)
Göncöl kiadó 1519 Budapest Pf. 351 Szerkesztette: Rosta Katalin
Színezd ki… és számolj Te is (számoláskészséget fejlesztő feladatlap gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek)
Göncöl kiadó 1519 Budapest Pf. 351 Szerkesztette: Rosta Katalin
Szászné Csikós Klára-Varga Katalin Segítőkészség
Ec-Pec Alapítvány
Csabai Katalin Lexi iskolás lesz
Nemzeti Tankönyvkiadó
Nebuló képességfejlesztő feladatgyűjtemény
Ferlingné Csányi Edit- Ferling Ferenc: Játszunk együtt! I. rész
Játékosan – játékgyűjtemény a részképességek fejlesztéséhez
Eu-Synergon 2003
Kovács Györgyné: Folytassuk tovább! Mondd ki, írd le, törd a fejed!
Nemzeti Tankönyvkiadó Bp.
Kovács Györgyné-Torda Ágnes: Folytassuk! Mondd ki, írd le, törd a fejed!
Nemzeti Tankönyvkiadó Bp.
Székely Balázsné: (R)észképességek I. –II.
Műszaki Kiadó
Ványi Ágnes-Schwalmné Navratil Katalin: Mi? Mi? avagy Diszlexiás (kép)regény
Műszaki Kiadó Bp.
Tamás Eszter: Iskolába készülök (játékos feladatgyűjtemény iskolakezdéshez és diszlexia prevenciós terápiához)
Krasznár és Fiai szakkönyvesbolt
B. Gaál Katalin: Legyőzöm a diszlexiát!
Tinta könyvkiadó Bp. 2010
Kocsis Lászlóné- Rosta Katalin: Ez volnék én? (testséma fejlesztő feladatlap-gyűjtemény)
Gabosné Balogh Judit: Jobb és Balkezes (írás és képességfejlesztő feladatlapok óvodásoknak)
Tóth Ernőné: Játékos Okoskodás (feladatgyűjtemény)
School Bt. Nyíregyháza 2009.
Én is tudok számolni! (Feladatlap-gyűjtemény 1-2. osztályos számolásgyenge, dyscalculiás gyermekek részére)
Készítette: Kormosné Kovács Tünde, Tokai Csilla Ofszet Nyomdai Bt.
I. Kép- és szöveggyűjtemény számolni tanuló gyerekeknek
Összeállította: Dékány Judit Logopédiai kiadó GMK. Bp.
II. Kép- és szöveggyűjtemény számolni tanuló gyerekeknek
Összeállította: Dékány Judit Logopédiai kiadó GMK. Bp.
Diszkalkuliáról-pedagógusoknak Szerkesztette: Mesterházi Zsuzsa
Deákné B. Katalin: Változz Te is pillangóvá!
Deák és Társa Kiadó
Simonné Zachár Anna: Iskolába készülök (segítő ötletek szülőknek)
Pápa
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni?
Műszaki Könyvkiadó Bp.2002.
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni?
Műszaki Könyvkiadó Bp.2002.
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről
Műszaki Könyvkiadó Bp.2003.
Johanna Friedl: Féleleműző játékok
Deák és Társa Kiadó
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok
Pedellus Tankönyvkiadó Kft.
Perlai Rezsőné: Az óvodáskor fejlesztőjátékai
Flaccus Kiadó 2014.
Torsten Kunz: Pszichomotoros fejlesztés az óvodában
Dialóg Campus Kiadó- Pécs-Budapest 1999.
Sarina Simon: Játszol Velem?
Popper P.-Ranschburg J.- Vekerdy T.- Herskovits M.: Jövőnk titka: a gyerek
Saxum Kiadó Bt. 2012.
Szabó Ottilia: Számtól számig I. kötet
Meixner Alapítvány Bp. 2001
Mérei Ferenc-V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan
Gondolat Bp.
Billenések (Tanulmányok a dinamikus szenzoros integrációs terápia köréből
Szerkesztette: Szvatkó Anna Oriold és Társai Bp. 2016
Add a kezed! Szerkesztette: Rosta Katalin Logopédiai Kiadó
Deákné B. Katalin: Változz te is pillangóvá!
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok
Pedellus Tk.
Nebuló képességfejlesztő feladatgyűjtemény
Büchler Júlia: Ötlettár
Flaccus Kiadó Bp. 2005.
Kissné Takács Erika-Rákóczi Zoltánné: Az óvodáskorú gyermek megismerésének, fejlesztésének rendszere és eszköztára Pedellus Tankönyvkiadó
Gergényiné Németh Erika- Dr. Szamosiné Nagy Sára: Gyakorló feladatok Diszgráfiás és Diszlexiás gyerekeknek C+S kiadó
Bibliográfia
Deákné B. Katalin Óvodások tankönyve II. Nagycsoportos óvodások részére
Deák és Társa Kiadó
Színezd ki… és rajzolj Te is (íráskészséget fejlesztő feladatlap gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek)
Göncöl kiadó 1519 Budapest Pf. 351 Szerkesztette: Rosta Katalin
Színezd ki… és számolj Te is (számoláskészséget fejlesztő feladatlap gyűjtemény 4-7 éves gyermekeknek)
Göncöl kiadó 1519 Budapest Pf. 351 Szerkesztette: Rosta Katalin
Szászné Csikós Klára-Varga Katalin Segítőkészség
Ec-Pec Alapítvány
Csabai Katalin Lexi iskolás lesz
Nemzeti Tankönyvkiadó
Nebuló képességfejlesztő feladatgyűjtemény
Ferlingné Csányi Edit- Ferling Ferenc: Játszunk együtt! I. rész
Játékosan – játékgyűjtemény a részképességek fejlesztéséhez
Eu-Synergon 2003
Kovács Györgyné: Folytassuk tovább! Mondd ki, írd le, törd a fejed!
Nemzeti Tankönyvkiadó Bp.
Kovács Györgyné-Torda Ágnes: Folytassuk! Mondd ki, írd le, törd a fejed!
Nemzeti Tankönyvkiadó Bp.
Székely Balázsné: (R)észképességek I. –II.
Műszaki Kiadó
Ványi Ágnes-Schwalmné Navratil Katalin: Mi? Mi? avagy Diszlexiás (kép)regény
Műszaki Kiadó Bp.
Tamás Eszter: Iskolába készülök (játékos feladatgyűjtemény iskolakezdéshez és diszlexia prevenciós terápiához)
Krasznár és Fiai szakkönyvesbolt
B. Gaál Katalin: Legyőzöm a diszlexiát!
Tinta könyvkiadó Bp. 2010
Kocsis Lászlóné- Rosta Katalin: Ez volnék én? (testséma fejlesztő feladatlap-gyűjtemény)
Gabosné Balogh Judit: Jobb és Balkezes (írás és képességfejlesztő feladatlapok óvodásoknak)
Tóth Ernőné: Játékos Okoskodás (feladatgyűjtemény)
School Bt. Nyíregyháza 2009.
Én is tudok számolni! (Feladatlap-gyűjtemény 1-2. osztályos számolásgyenge, dyscalculiás gyermekek részére)
Készítette: Kormosné Kovács Tünde, Tokai Csilla Ofszet Nyomdai Bt.
I. Kép- és szöveggyűjtemény számolni tanuló gyerekeknek
Összeállította: Dékány Judit Logopédiai kiadó GMK. Bp.
II. Kép- és szöveggyűjtemény számolni tanuló gyerekeknek
Összeállította: Dékány Judit Logopédiai kiadó GMK. Bp.
Diszkalkuliáról-pedagógusoknak Szerkesztette: Mesterházi Zsuzsa
Deákné B. Katalin: Változz Te is pillangóvá!
Deák és Társa Kiadó
Simonné Zachár Anna: Iskolába készülök (segítő ötletek szülőknek)
Pápa
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket tanulni?
Műszaki Könyvkiadó Bp.2002.
Robert Fisher: Hogyan tanítsuk gyermekeinket gondolkodni?
Műszaki Könyvkiadó Bp.2002.
Robert Fisher: Tanítsuk gyermekeinket gondolkodni erkölcsről és erényekről
Műszaki Könyvkiadó Bp.2003.
Johanna Friedl: Féleleműző játékok
Deák és Társa Kiadó
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok
Pedellus Tankönyvkiadó Kft.
Perlai Rezsőné: Az óvodáskor fejlesztőjátékai
Flaccus Kiadó 2014.
Torsten Kunz: Pszichomotoros fejlesztés az óvodában
Dialóg Campus Kiadó- Pécs-Budapest 1999.
Sarina Simon: Játszol Velem?
Popper P.-Ranschburg J.- Vekerdy T.- Herskovits M.: Jövőnk titka: a gyerek
Saxum Kiadó Bt. 2012.
Szabó Ottilia: Számtól számig I. kötet
Meixner Alapítvány Bp. 2001
Mérei Ferenc-V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan
Gondolat Bp.
Billenések (Tanulmányok a dinamikus szenzoros integrációs terápia köréből
Szerkesztette: Szvatkó Anna Oriold és Társai Bp. 2016
Add a kezed! Szerkesztette: Rosta Katalin Logopédiai Kiadó
Deákné B. Katalin: Változz te is pillangóvá!
Pinczésné dr. Palásthy Ildikó: Tanulási zavarok, fejlesztő gyakorlatok
Pedellus Tk.
Nebuló képességfejlesztő feladatgyűjtemény
Büchler Júlia: Ötlettár
Flaccus Kiadó Bp. 2005.
Kissné Takács Erika-Rákóczi Zoltánné: Az óvodáskorú gyermek megismerésének, fejlesztésének rendszere és eszköztára Pedellus Tankönyvkiadó
Gergényiné Németh Erika- Dr. Szamosiné Nagy Sára: Gyakorló feladatok Diszgráfiás és Diszlexiás gyerekeknek C+S kiadó
Hasznos linkek gyűjteménye bővebben…
Hasznos linkek gyűjteménye:
http://specialisjuttatasesfejlesztes.blogspot.hu/
http://felelosszulokiskolaja.hu/
http://gyermekklinika.med.unideb.hu/
http://www.kenezykorhaz.hu/gyermek-es-ifjusagpszichiatriai-osztaly
http://www.kenezykorhaz.hu/uj-helyen-a-gyermekrehabilitacio
http://www.debrecenidelfinek.hu/
Én és a kommunikáció” tréning óvodapedagógusoknak
Barak-Molnár Zsuzsanna, Dónát Ildikó, Kun Anett, Varga Réka
HBMPSZ Debreceni Tagintézmény
Óvodai terepen dolgozó pszichológusokként úgy tapasztaltuk, hogy nagy igény mutatkozik az óvodapedagógusok részéről arra, hogy ne csak a gyermekeknek tartsunk foglalkozásokat, hanem számukra is. Ez találkozott a mi szakmai elképzeléseinkkel is, hiszen az óvoda nevelő munkájának segítése, hatékonyságának növelése fontos feladata az óvodapszichológiának. A 2018/2019-es tanév második félévében pedagógusoknak szóló kommunikációs tréninget tartottunk négy óvodában: a Görgey Utcai Óvodában, a Karácsony György Utcai Óvodában, a Lehel Utcai Óvodában és a Százszorszép Óvodában. A tréning szakmai anyagát a munkacsoportunk állította össze és dolgozta ki Csáki Leonóra Virág vezetésével. A tréningre az óvodapedagógusok önkéntes alapon jelentkeztek. Kéthetente, összesen 5 alkalommal találkoztunk az óvodákban. A csoportok létszáma 5-6 fő volt.
Mind az öt alkalom témája a kommunikáció köré szerveződött. A foglalkozások során a szülőkkel, a gyermekekkel és a munkatársakkal való kommunikáció témáit érintettük. Önismereti, tréning és edukációs elemeket is beemeltünk a programba. A tréning céljai között szerepeltek a pedagógusok szakmai identitásának erősítése, szakmai kompetenciáik fejlesztése, kommunikációs készségeik tudatosítása és gazdagítása, és a szülők és gyermekek problémái irányába való érzékenyítés.
A visszajelzések pozitívak voltak – a csoportos munka lehetőséget biztosított pedagógiai tapasztalataik cseréjére, társas támasz megtapasztalására, a már meglévő szakmai készségeik és gyakorlataik tudatosítására, és a személyiségük munkájukban való megnyilvánulásainak felismerésére.
A jövő tanév során egy komplex program kerül bevezetésre a város 8 óvodájában, köztük a már említett négy nevelési intézményben is, melynek része lesz ez a pedagógusoknak szóló kommunikációs tréning is.