Debreceni Tagintézmény bázisintézményi programja
Iskola-előkészítő prevenciós óvodai program
Bázisintézményi program rövid leírása
Iskolaelőkészítő programunkat, 2016-ban dolgoztuk ki, amelyet 9 fejlesztőpedagógusunk Debrecen óvodáiban végez, minden tanévben közel 800 nagycsoportos óvodás gyermek érdekében. Heti 1 alkalommal játékos foglalkozásokon az iskolakészültség elérése érdekében azon területek fejlesztését végezzük, melyek nélkülözhetetlenek a sikeres iskolakezdéshez. ezen területek a következők:
- testséma fejlesztése,
- térirányok, térérzékelés,
- finom- és grafomotoros fejlesztés,
- beszédkészség, szókincs, fogalmak fejlesztése,
- -auditív észlelés, fonológiai tudatosság,
- vizuális észlelés, síkbeli tájékozódás,
- alak-háttér differenciálás,
- vizuális ritmuskövetés,
- vizuális és auditív emlékezet,
- gondolkodási műveletek fejlesztése
- matematikai fogalmak, műveletek ismerete.
Ezen területek erősítése segít áthidalni az óvoda és az iskola közötti átmenetet, és jó eséllyel megelőzi a később esetleg kialakuló tanulási zavarokat. A jógyakorlatunk alkalmazási területei: a gyermekek személyiségének fejlesztése, óvoda-iskola átmenet megkönnyítése, óvodapedagógusok és szülők támogatása, kapcsolattartás, melyeket előadás, bemutató foglalkozások, workshop keretei belül kívánunk ismertetni az érdeklődő kollégákkal. A programokat a Tavaszi és Őszi Pedagógiai Napok idejére kívánjuk szervezni.



Nagy Éva Veronika
munkaközösség-vezető
Iskola-előkészítő prevenciós óvodai program
Bázisintézményi jó gyakorlat
HBVPSZ Debreceni Tagintézménye
2024.
Iskolaelőkészítő programunkat, 2016-ban dolgoztuk ki, amelyet 8 fejlesztőpedagógusunk Debrecen óvodáiban végez, minden tanévben közel 800 nagycsoportos óvodás gyermek érdekében. Heti 1 alkalommal játékos foglalkozásokon az alábbi területek fejlesztését végezzük: testséma fejlesztése, térirányok, térérzékelés, finom- és grafomotoros fejlesztés, beszédkészség, szókincs, fogalmak fejlesztése, auditív észlelés, fonológiai tudatosság, vizuális észlelés, síkbeli tájékozódás, alak-háttér differenciálás, vizuális ritmuskövetés, vizuális és auditív emlékezet, gondolkodási műveletek fejlesztése, matematikai fogalmak, műveletek ismerete. Ezen területek erősítése segít áthidalni az óvoda és az iskola közötti átmenetet, és jó eséllyel megelőzi a később esetleg kialakuló tanulási zavarokat. Csoportjainkba az óvónők ajánlása és a szülők kérése alapján kerülhetnek be a gyerekek. 4-6 fős csoportokban minden gyermek egy-egy nap ugyanazon a témán dolgozik, de az egyéni differenciálás is érvényesül a feladatok mennyiségi és minőségi differenciálásával.
A programunkban dolgozó két fejlesztőpedagógus tartott az Őszi Pedagógiai Napok keretein belül 2024. októberében bemutató foglalkozást.
Klapkáné Mercz Zsuzsanna a Debreceni Arany János Óvodában, október 16-án, Testséma fejlesztése címmel.
Baloghné Bigus Angéla az Angyalkert Óvodában, 2024.10.18-án Irányok fejlesztése témában.
Mindkét programra a maximális létszámmal (10 fő) jelentkeztek az érdeklődő pedagógusok.
Elégedettségi kérdőívekre adott válaszaik alapján nagyon elégedettek voltak a programunk nyújtotta lehetőségekkel. Rendkívül pozitív visszajelzéseket kaptunk.
A következő félévben folytatódik a bázisintézményi bemutató sorozat, amikor ismét két kollégánk fog bemutató foglalkozást tartani két különböző helyszínen, két különböző témában. Erre is szeretettel várjuk az érdeklődő kollégákat.
Debrecen, 2024.10.22.
Nagy Éva Veronika
munkaközösség-vezető




















