Püspökladányi Tagintézmény bázisintézményi programja
„MESÉK SZÁRNYÁN”
„Aki mindennap hall mesét, annak iskolába lépéskor a nyelvi fejlettsége másfél évvel előzheti meg azt, aki csak rendszertelenül hall – vagy pláne csak néz! – mesét. Márpedig a nyelvi fejlettség a gondolkodás alapja.”
Dr. Vekerdy Tamás
„Hol volt, hol nem volt, még az Óperenciás tengeren és Püspökladány körforgalmán is túl néhány szegény legény elindult szerencsét próbálni. Egy kerek héten át járták vándorútjukat. Útjuk nem arannyal, hanem próbák sorozatával volt kirakva. Hétfejű sárkányokkal és óriásokkal kellett megküzdeniük. A legényeket ezek a nehéz próbatételek sem állíthatták meg, mert szerették volna a királylány kezét elnyerni. A gyomrot maró éhségüket hamuban sült pogácsa csillapította, szomjunkat az utuk mellett csörgedező kristálytiszta patak oltotta. Fáradtságukat siker koronázta, elnyerték a királylány kezét és várományosai lettek a fele királyságnak.”
A tanév végén, amikor a nap sugarai már pirítják az arcunkat, júniusban a mesék szárnyaira kelünk, és fantáziánk segítségével hihetetlen utakat járunk be. Nem érjük be kevesebbel, a fele királyságot szeretnénk megnyerni, a Beszéd Birodalmának egy részét birtokolni.
Énekek segítségével, hangszerek kíséretében a nehézségek is leküzdhetővé válnak. A hosszú vándorúton a ruhánk igaz bepiszkolódik, elfáradunk, de utunk közben észrevétlenül megtanulunk sok mindent. A tarisznyánkban a hamuban sült pogácsa mellé sok új szó kerül, a sokszor hallott mondatok útitársainkká lesznek, gondolatainkat segítenek formába ölteni, hogy a (szóbeli) kifejezés rögös útján tovább vezessenek. A mesék az élet nagy küzdelmeinek megoldásához kulcsot adnak, megmutatják, hogyan juthatunk túl egy- egy nehézségen, és megtanítják, hogy soha nem szabad feladni, mert mindig jön segítség, tündérarcú szülőkre, felnőttekre, barátokra mindig lehet számítani. Izgő- mozgó, nyughatatlan, felfedezésre váró gyermekszívek láthatnak, hallhatnak, tapinthatnak sok csodát.
Mindezt nem élhetjük át, ha a kanapéba ragadunk, és a színes, vibráló masinák előtt ülünk. Pedig mi sikeres csatákra vágyunk, jutalomra, harsonaszóra, dobpergésre. Hogyan kaphatnánk meg, ha nem vágunk bele és nem vállaljuk a kalandokat, ha nem találjuk a szavakat, gondolataink nem tudnak formát ölteni. Az iskola még több kihívás elé állít bennünket. Szeretné a kincseinket felszínre hozni. De vajon van mit beletennünk a kosarába?
A mese hallgatása
- mozgósítja a fantáziát, képzelőerőt, a hallottakat vizualizálja,
- mintákat ad a nehézségek, konfliktusok megoldására,
- közös figyelmet segíti elő,
- sarkallja a nyelvi fejlődést, gyarapítja a szókészletet, kész mondatszerkezeteket ad át,
- meseolvasás alapjait teszi le,
- fejleszti a (hallási) figyelmet, emlékezetet.
Tábor időtartama: a hét öt munkanapjának délelőtti órái
Célkorosztály: 5- 8 évesek
Tábor tartalma: mese köré épülő mozgás, kézműves foglalkozás, dalok éneklése (hangszerkísérettel)
Tábor helyszíne: intézményünkben kerül megszervezésre (szükség esetén külső helyszínen)
Céljaink:
- célunk olyan mesék, meseírók megismertetése, akik még a mi gyermekkorunkat is bearanyozták, és generációkon keresztül hallgatták csillogó szemekkel gyermekek esti meseként klasszikus műveiket,
- az olvasás megszerettetése, az olvasáshoz szükséges képességek, készségek fejlesztése,
- élményeken keresztül csapatépítés,
- a kreatív kézműves foglalkozásokon keresztül a grafomotorium fejlesztése.
A program kidolgozói: Pércsi Istvánné gyógypedagógus-logopédus és Karikóné Nagy Ágnes gyógypedagógus-logopédus

