Nevelési tanácsadás
A nevelési tanácsadás komplex tevékenység, amelynek keretei között pszichológus, gyógypedagógus és fejlesztőpedagógus szakembereinek diagnosztikus, konzultációs és terápiás munkája valósul meg.
Hogyan kerülhet be a gyermek/ tanuló a nevelési tanácsadásba?
- A szülő a probléma észlelésekor önként kérheti a gyermek vizsgálatát, fejlesztését, terápiáját.
- A nevelési- oktatási intézmény javaslata alapján is bekerülhet a gyermek. Ebben az esetben az óvoda, iskola igénylőlapot nyújt be a szülő hozzájárulásával.
- A gyermek, tanuló a szakértői vizsgálat vagy szűrés (5 évet betöltött, tanköteles korú gyermekek óvodai szűrése) után is kaphat javaslatot fejlesztésre/ terápiára.
- Pszichiáter vagy családsegítő is irányíthatja nevelési tanácsadásra a gyermek törvényes képviselőjét.
Vizsgálat időpontja, helye:
A személyes megkeresések rögzítésre kerülnek az Iktatókönyvbe. A beérkező dokumentumokat az intézmény vezetője ellenőrzi, szükség esetén hiánypótlást kér. A behívás előjegyzés alapján történik. Az első alkalom időpontjáról levélben vagy telefonon értesíti a szakszolgálat a szülőt és/vagy az illetékes intézményt.
A vizsgálat helye tagintézményünk székhelyén, Püspökladányban Petőfi 5-7. szám.
A vizsgálat lebonyolítását követően a szakvéleményben javaslatot teszünk a gyermek további ellátására vonatkozóan, melyről a szülőket tájékoztatjuk. Amennyiben a szülők igénylik gyermekük fejlesztését, lehetőséget biztosítunk csoportos foglalkozások keretein belül a gyermekek szakszerű ellátására. A foglalkozásokon azon képességeket, részképességeket igyekszünk erősíteni mely az olvasás, írás, számolás (tanuláshoz szükséges képességek) elsajátításához szükségesek. Igyekszünk minél barátságosabb környezetet teremteni a gyermekek számára és megkönnyíteni, rugalmasabbá tenni az óvoda-iskola átmenetet.
Fejlesztés/ terápia formái:
1. Pszichológiai beavatkozás:
- Funkciókhoz kapcsolódó zavarok (evés-, alvás, ürítési és beszédzavarok),
- érzelmi zavarok (szeparációs-, szociális szorongás, iskolafóbia, testvérféltékenység),
- szociális kapcsolatteremtés zavarai (szelektív mutizmus, kötődési zavarok),
- magatartás zavarai (viselkedési-, oppozíciós zavar),
- a teljesítmény akadályozottságához társuló lelki zavarok, önértékelési problémák
- pszichoszomatikus zavarok (hasfájás, fejfájás, szédülés,…) tünetcsoportok kezelése.
A gyermekkel, tanulóval történő terápiát kiegészíti a konzultáció, tanácsadás a pedagógus, szülő számára.
2. Gyógypedagógiai és fejlesztőpedagógiai beavatkozás
- Kognitív funkciók (észlelés, emlékezet, figyelem, gondolkodás),
- mozgásfejlesztés (nagymozgás, finommotorika, grafomotorika)
- részképességek (szem-kéz koordináció, látási- hallási területek, téri tájékozódás,…),
- anyanyelvi (olvasás, szövegértés, íráskészség),
- számolási készségek fejlesztése.
A csoportokat 3-4 fővel szervezzük, szülővel előre megbeszélt időpontban. A fejlesztések heti rendszerességgel a Püspökladányi Pedagógiai Szakszolgálat termeiben, illetve vidéki óvodák esetében helyben valósul meg.